... Watervasten: mijn ervaring met 72 uur alleen maar water drinken - Mooie Mindset

Watervasten: mijn ervaring met 72 uur alleen maar water drinken

Watervasten-oceaan-Portugal

Watervasten: mijn ervaring met 72 uur alleen maar water drinken

Mijn intentie voor 2021 is om open te staan voor nieuwe ervaringen. En daar begon ik in januari maar direct mee door 3 dagen te watervasten. In deze blog deel ik wat watervasten is, waarom mensen het doen, mijn ervaring én tips als jij ook op een veilige manier wilt watervasten.

Disclaimer

Het is belangrijk om van tevoren research te doen en uit te zoeken of het gezond is voor jouw lichaam om een paar dagen te watervasten. Daarnaast is het erg belangrijk om voor jezelf te beslissen WAAROM je dit wilt doen. Ik zou het namelijk niet aanraden als je wilt afvallen; daar zijn betere methodes voor. Hieronder lees je waarom ik 3 dagen ging watervasten.   

Wat is watervasten & waarom doe ik het?

Watervasten is simpelweg niets eten en drinken, behalve water. Sommige mensen die watervasten voegen daar overigens ook thee (zoals ik) en soms zelfs koffie aan toe. 

Sommige mensen watervasten om af te vallen. Ik geef zelf niet zo veel om afvallen. Ik heb een sportieve levensstijl, beweeg veel en eet redelijk gezond. Daarnaast heb ik geluk met mijn lichaamsbouw en heb ik een snel metabolisme. Ik wil dus NIET 3 dagen lang watervasten om af te vallen, laat ik dat even benadrukken. 

Voor mij heeft het watervasten een spirituele betekenis. Door 3 dagen lang alleen water te drinken – en vetten en geproduceerd eten te vermijden – spoel je je lichaam schoon en raak je de toxische stoffen in je lichaam kwijt. 

In religie komt vasten ook voor, voor bezinning en het trainen van je mentale kracht. Denk aan de ramadan voor moslims, Aswoensdag voor christenen en Yom Kippur voor de joden. Ook voor hen heeft het vasten een spirituele betekenis.

Je lichaam kan namelijk gemakkelijk een paar dagen zonder eten en je blijft prima functioneren. Bovendien hebben de meeste mensen door de jaren heen flink wat reserves (vetten) opgebouwd. Het is daarom voor de meeste mensen vooral een mentale uitdaging. We zijn ZO gewend om meerdere keren per dag naar eten te grijpen. Terwijl je lichaam het helemaal niet direct nodig heeft.

Daarnaast las ik dat verschillende mensen tijdens het watervasten meer focus hadden en zich meer verbonden voelden met zichzelf. Die connectie met mezelf was voor mij ook een belangrijke motivatie. Ik ben veel bezig met persoonlijke ontwikkeling en deze week zou daar aan bijdragen.

8 tips voor het (water-) vasten

1. Lees je van tevoren goed in

Watervasten kan een geweldige reiniging voor je lichaam zijn, maar er zijn ook mensen die het absoluut niet moeten doen. Denk aan zwangere vrouwen, mensen met diabetes of andere gezondheidsproblemen en mensen die ondergewicht hebben. Als je er niet zeker van bent of je fysiek en mentaal in orde bent om te watervasten is het verstandig om advies te vragen, bijvoorbeeld aan een dokter, diëtist of psycholoog.

Daarnaast vond ik het erg waardevol om de ervaringen van andere mensen te horen en te lezen, onder andere via websites en YouTubevideo’s. Op die manier weet je wat je kunt verwachten, the good and the bad

2. Kies een goed moment om te watervasten

Start alleen met het vasten als je goed in je vel zit en je gezond voelt. Ben je bijvoorbeeld ziek? Dan is je lichaam druk bezig om weer beter te worden – en daar heeft het energie voor nodig. En als je binnenkort een marathon gaat rennen is het ook beter om het uit te stellen. Maar ook wanneer je je mentaal niet lekker voelt is het beter om niet te watervasten. Heb je bijvoorbeeld een drukke werkweek met veel deadlines in het vooruitzicht? Wacht dan even met het watervasten. Vasten tijdens stress heeft misschien een averechts effect: in plaats van rust ervaar je misschien méér stress.

Wees ook een beetje lief voor jezelf. Ik koos zelf voor een periode van 3 dagen omdat ik al ervaring heb met 1 dag vasten. Maar als ik mezelf op dag 2 echt beroerd zou voelen zou ik het gewoon inkorten. Luister naar je lichaam. Daarnaast kies je zelf hoe jij het wilt invullen. Sommige mensen drinken echt alleen maar water. Zelf vond ik het prettig om ook thee te blijven drinken (vanwege de wintertijd en de smaak). En sommige mensen blijven zelfs koffie drinken tijdens het vasten. Kies iets waar jij zelf achterstaat en waar jij je prettig bij voelt. 

Voor mij voelde het watervasten echt een beetje als een retraite waar ik focuste op mijn persoonlijke groei en het loslaten van het negativiteit in mijn lichaam.     

3. De dagen vóórdat je gaat watervasten en erna zijn ook belangrijk

Voor het watervasten heb ik uiteindelijk een hele week uitgetrokken.

Maandag en dinsdag at ik kleinere porties dan normaal. Bovendien waren de maaltijden lichter: zo veel mogelijk onbewerkt eten (dus geen koekjes, chips en taartjes). Je bereidt jouw lichaam alvast voor op minder voeding.

Woensdag, donderdag en vrijdag dronk ik alleen water en thee.

Zaterdag en zondag at ik weer maaltijden, maar lichter dan normaal. Je bent misschien geneigd om jezelf na die 72 uur gelijk vol te proppen met koekjes en friet. Maar geloof me: dat vindt jouw lichaam echt niet leuk. Het lichaam past zich snel aan, dus bouw het ook weer geleidelijk op.

Lichte maaltijden zijn:

Yoghurt

Fruit

Gedroogd fruit zoals rozijnen

Soep

Smoothies

Gekookte groenten

Eten met gezonde vetten zoals eieren en avocado

Als het weer goed voelt kun je daarna weer opbouwen naar granen (brood, pasta), bonen, noten en andere “zwaardere” maaltijden. En als je vlees en vis eet kun je dat de dag erop ook weer aan je reguliere maaltijden toevoegen.

granaatappel-gezond-fruit-watervasten
dav

4. Focus niet té veel op het niet eten

Herken je het dat wanneer je iets NIET mag, dat je het dan heel graag wilt? Door heel erg te focussen op het niet kunnen eten verspil je jouw energie aan iets “nutteloos”.

Probeer je leven gewoon zo normaal mogelijk door te laten lopen. Blijf de dingen doen die je op een normale dag ook doet. Extreme workouts zijn misschien geen goed idee, maar als jij dagelijks een wandeling maakt kun je dat gewoon doen.

Ik vond het heerlijk om juist meer te focussen op en tijd te hebben voor mijn meditaties, op yoga, op het lezen van een goed boek waar ik normaal geen tijd voor vrijmaak. 

5. Doe het watervasten met een intentie, met een doel

Het is zinloos om jezelf 3 dagen “uit te hongeren” als je niet weet waarom je het eigenlijk doet. Ik had voor mezelf een weekschema gemaakt met dingen die ik wilde doen tijdens die dagen. Daarbij was de intentie vooral meer focus en naar binnen keren. Een sterke connectie maken met mijn bewuste én onderbewuste. Op mijn persoonlijke groei.

Op mijn dagelijkse schema stond een meditatie in de ochtend, in de middag en in de avond. Die momenten die ik normaal gesproken gebruik om te eten gebruikte ik nu voor mediteren. Daarnaast stond er een dagelijkse yogasessie of wandeling op mijn schema. Tijdens het vasten heb ik niet gesport (surfen, hardlopen), maar yoga is een fijne manier om mijn lichaam te bewegen en te stretchen zonder de “explosiviteit”. Hetzelfde geldt voor wandelen. Tot slot stond er een dagelijks moment ingepland om bezig te zijn met positieve affirmaties, focus op mijn money mindset en focus op mijn doelen voor 2021. Dit doe ik dagelijks al, maar tijdens het vasten wilde ik véél dieper in de materie duiken.

In het weekschema stonden bovendien een paar dingen waar ik mijn tijd graag aan wilde besteden. Zo wilde ik de cursus over manifesteren van Willemijn Welten afronden en het boek The Magic Of Thinking Big lezen. Maandelijks ontvang ik een hypnose per mail van Anne Neijnens, dus die hypnose stond ook ingepland.

Zoals je ziet heb ik deze week watervasten een doel gegeven. De dingen in mijn schema hadden allemaal de intentie om meer focus te hebben en meer naar binnen te keren, over mezelf te leren. Dankzij een doel houd je het óók vol op de momenten dat het zwaar is om niet te eten tijdens het watervasten.

Lees ook: succes mindset – lees The Magic of Thinking Big

Succes-mindset-boek-the-magic-of-thinking-big

6. Bepaal of je het samen of alleen doet

Dit is puur afhankelijk van waar jij je prettig bij voelt. Als jij tijdens het watervasten naar binnen keert vind je het misschien prettig om het in je eentje te doen. Andersom kan het prettig zijn dat je elkaar motiveert en aansprakelijk houdt als je het samen doet.

Het is in ieder geval belangrijk om erover te praten als je met iemand samenwoont. Tijdens het watervasten woon ik met 5 mensen samen in Portugal. Ik vertelde hen wat het plan was en zij konden meedoen als ze wilden. Ik legde ook uit dat ik misschien deze week wat meer op mezelf zou zijn en dat het niets met hen te maken had.

Niemand deed met mij mee, maar ik vond het wel ontzettend lief dat ze me regelmatig vroegen hoe ik me voelde. De eerste dag gingen ze samen in een restaurant all inclusive sushi eten als lunch, zodat ik niet al te veel geconfronteerd werd met eten de eerste dag. ’s Ochtends en ’s avonds hadden ze namelijk geen behoefte aan eten, dus het voelde toch een beetje alsof ze de eerste dag meededen. 

7. Verwijder de verleiding (het eten)

Zorg dat je zo min mogelijk producten in huis hebt die niet houdbaar zijn – en die je over 3 dagen dus weg moet gooien. Niet alleen om voedselverspilling tegen te gaan, maar ook om te zorgen dat je niet in de verleiding komt om tussendoor te snacken. Zorg er ook voor dat je dus niet de komende dagen in een supermarkt hoeft te zijn, bijvoorbeeld om toiletpapier in te slaan (ik spreek uit ervaring).

8. Wees er 100% van overtuigd dat het je gaat lukken

“Dat is wel lastig, ik zou het niet redden hoor.”

“Dat is super ongezond, dat moet je niet doen.”

“Klinkt als een moeilijk project, ik zou niet verbaasd zijn als het mislukt.”

Dit zijn zomaar een paar reacties die jij kunt horen als je aan anderen vertelt dat je gaat watervasten. En inderdaad: als dat jouw overtuiging is gaat het niet lukken. Jouw brein gaat namelijk constant op zoek naar dingen om die overtuiging te bevestigen. Maar denk eens: dit gaat lukken, dit wordt een nieuwe ervaring! Je zult merken dat het helemaal niet zo moeilijk is. It’s all about mindset.   

jessica-reflecteren-watervasten

72 uur watervasten: mijn ervaring

Voorbereidingsdag 1

Maandag begin ik met bewust afbouwen van de maaltijden. Als ontbijt eet ik vegan yoghurt met banaan, kiwi, frambozen en kokosrasp. En 1 koffie; deze drink ik altijd zwart. Voor de lunch eet ik 2 meergranenpita’s: 1 met bietenhummus en avocado en 1 met pindakaas en banaan. En een lekkere muntthee erbij. Ik merk dat ik hier buiten in het zonnetje extra bewust geniet van de maaltijd en de tijd die ik hiervoor neem. Ik kan wel eens door alle inspiratie en werkdrukte mijn lunch bij mijn laptop eten. Maar er bewust van genieten en er een momentje van maken is eigenlijk veel fijner.

Ik wil eigenlijk proberen om tijdens de voorbereidingsdagen al het bewerkte eten te vermijden. Dit eten bevat bijvoorbeeld vaak toegevoegde suikers, synthetische smaakstoffen en “slechte” vetten. Dit vermijden blijkt moeilijker dan gedacht. Mijn huisgenoot biedt een chocoladekoekje aan en voordat ik doorheb wat er gebeurt zit het koekje al in mijn mond. Daarnaast eet ik een handje pistachenoten als middagsnack.    

’s Avonds maak ik groentenpasta met broccoli, champignons, ui en wat kruiden zoals kurkuma en piri piri (ik houd van pittig eten). Daarna zit ik eigenlijk al vol en heb ik helemaal geen behoefte aan een snack of een toetje. Misschien dat mijn mind al aan mijn lichaam aangeeft dat je niet hoeft te eten als je al vol zit?

Voorbereidingsdag 2

Opnieuw start ik de dag met yoghurt en fruit voor mijn ontbijt. Deze keer start ik met een gember-muntthee. Voor mijn avondeten wil ik linzensoep maken. Normaal gesproken ben ik vrij laks en haal ik een zak soep in de supermarkt. Maar omdat dit de laatste maaltijd is vóór het vasten wil ik hier wat meer moeite in steken. En dus ga ik na mijn ontbijt de linzen weken; dit duurt immers een uur of 8.

Aan het einde van de ochtend ga ik met een van mijn huisgenoten een stukje wandelen. We bestellen een espresso. Even twijfel ik om er ook een pastel de nata bij te bestellen. Vooral door de quote: “My head says gym but my heart says nata”. Maar ik heb besloten dat ik dit soort dingen juist deze week even wil vermijden, dus het blijft bij een espresso.

’s Middags eet ik 2 meergranenpita’s: 1 met bietenhummus en avocado en 1 met pikante hummus. Na het watervasten zijn de pita’s niet meer goed, dus ik ben blij dat ik die op kan maken. 

Op een handje pistachenoten na merk ik dat ik geen behoefte heb aan snacks. ’s Avonds bereid ik vrij laat mijn avondeten en dus eet ik om 9 uur mijn laatste maaltijd: linzensoep met spinazie, citroensap en wat kruiden. Om 22.00 uur gaat de timer aan: het watervasten is begonnen!   

Dag 1 van het watervasten

Ik start de dag met een meditatie over positieve affirmaties en zit goed in m’n vel. Voor mijn ontbijt maak ik alleen een kop muntthee. In de ochtend ligt de focus op online cursussen en video’s bekijken over onderwerpen waar ik meer van wil leren. Zo leer ik onder andere meer over de geld archetypen dankzij Jeanet Bathoorn en rond ik de cursus over manifesteren van Willemijn Welten af. De zon schijnt, dus ik breng de hele ochtend in de tuin door. Heerlijk!

’s Middags wissel ik af met een kruidenthee, kijk ik een aflevering van een serie en luister ik naar een meditatie via Meditation Moments. Na een paar uur werken wandel ik richting het strand (slechts 10 minuutjes van mij vandaan!). Ik neem het boek The Magic Of Thinking Big mee. Halverwege de wandeling ga ik op een bankje zitten en lees ik het boek. Ik ben dankbaar voor alle inzichten die ik tijdens het lezen opdoe, maar dat zal ik voor een andere blog bewaren. Terwijl de zon naar de horizon zakt wandel ik terug naar huis.

Ik warm op met nóg een theetje en sluit aan bij de live Q&A inclusief meditatie van Willemijn Welten die ze maandelijks aan haar leden geeft. Heerlijk om zo veel positiviteit en dankbaarheid met de andere leden te ervaren. Ik neem nog een kop thee en duik rond 10 uur mijn bed in. Eerder dan normaal, maar dat is helemaal prima.

Dag 2 van het watervasten

Ik word wakker en voel heel even een knagend gevoel in mijn buik. Wanneer ik thee voor mezelf maak merk ik dat ik enigszins geïrriteerd ben door de rotzooi in de keuken. Hier zou ik me normaal gesproken absoluut niet druk om maken. Maar zodra ik ga mediteren verdwijnt dat geïrriteerde gevoel als sneeuw voor de zon. Ik lees lekker wat in mijn boek in de tuin, in het zonnetje. ’s Middags wandel ik naar het postkantoor omdat ik wil weten of mijn pakketje al binnen is. Onderweg luister ik naar een wandelmeditatie.

Eigenlijk gaat het allemaal wel lekker. Het enige “dipmomentje” van de dag is als ik een supermarkt inloop. Ik heb namelijk toiletpapier nodig en de andere winkels zijn niet meer open. Zodra ik langs de fruitafdeling loop begint mijn maag te knorren. Alsof mijn lichaam weet dat het omringd is door voedsel. Snel naar de huishoudelijke artikelen en dan weer naar buiten!   

’s Avonds speel ik een paar kaartspelletjes met mijn huisgenoten, drink nog een paar koppen thee en duik ik rond 11 uur mijn bed in. 

De laatste dag (dag 3) van het watervasten

Ik had verwacht dat dag 3 erg zwaar zou zijn, maar het valt hartstikke mee. ’s Ochtends heb ik geen last meer van het knagende gevoel in mijn maag. Ik heb al zo veel mooie inzichten gekregen tijdens het watervasten. Ik merk dat ik er nog meer voor opensta en dat ik langzaamaan alle negatieve energie in mijn lichaam loslaat.

’s Ochtends luister ik na mijn meditatie naar de hypnose van Anne Neijnens, over de kern van jouw bestaan. Het gaat onder andere over zelfliefde en familiesystemen. Ik merk dat ik er emotioneler van wordt dan normaal. De rest van de dag verloopt lekker en ik ben de hele dag bezig met mijn persoonlijke ontwikkeling. Rond een uur of 7 merk ik dat ik voor de eerste keer verlang naar eten. Nog maar een paar uurtjes… Ik videobel in de tussentijd met mijn Nederlandse vriendengroep. Ik houd de tijd niet in de gaten, maar 5 minuten voordat ik mijn eten kan opwarmen sluiten we het gesprek af. Wat een timing!

Ik warm mijn linzensoep met spinazie op. Licht, maar vullend. Enthousiast lepel ik de eerste hapjes naar binnen. Het bord is leeg voordat ik het doorheb. Naderhand voelt mijn maag een beetje zwaar, maar verder voel ik me helemaal in orde.

Pas zaterdagmiddag moet ik weer eens naar het toilet – en deze keer komt alles eruit. Ik ben opgelucht dat ik eindelijk weer eens op het toilet zit: de laatste ontlasting was dinsdagmiddag. Bovendien voelt het alsof mijn lichaam nu echt helemaal is “schoongespoeld” en alle giftige stoffen eruit zijn.

Mijn energie heb ik eigenlijk al vrij snel terug. Zondag maak ik een lange wandeling en maandag lig ik alweer met een surfboard in het water. Ook mijn eetlust is weer snel terug. Al met al was het een bijzondere week met mooie inzichten!

Dit was mijn ervaring met het watervasten voor 3 dagen. Ik ben geen deskundige, maar mocht je vragen hebben over mijn proces of beweegredenen, laat het me gerust weten via de reacties hieronder of via een mailtje!

Reacties via Facebook

Geen reactie's

Geef een reactie